Фактът, че нашето възприятие постоянно се програмира от страниците на списанията и вестниците, телевизионните екрани, компютрите и кината, е ясно показан в анализа на Ф. Полак на тенденциите в съвременното изкуство. Той пише: "Анализът на тенденциите в съвременното изкуство показва нарастващ песимизъм във възгледите на толкова различни автори като Карл Ясперс, Ернст Юнгер, Николай Бердяев, Ортега-и-Гасет, Холтхаузен и Питрим Сорокин. Най-важните характеристики на съществуващите песимистични оценки могат да бъдат обобщени, както следва:
Безсмислието е изображение на нелепото и ирационалното като обичайно лице на човешкото общество. Аналози с невроза, анестезия и кошмари. Отражение на разпадането и непоследователността на човешкия живот.
Екзистенциализмът е свръхреалистичен отговор на предизвикателството на съвременните тенденции в светогледа. Утилитарен, пресметлив подход. Човекът е изобразен като напълно самотен, изоставен от Бога и от всичко най-добро в собствената си душа.
Порочност - предпочитание към болезненото, неприличното и грозното. Похотливо изображение на излишък и аномалия.
Демоничността е въплъщение на силите на мрака и злото. Завръщането на човечеството към зоофилията: Сатаната властва.
Отрицание - развива темите за хаоса, пустошта и смъртта. Образ на проклятие и морално безсилие.
Тези пет оценки могат да се сведат до две: модерното изкуство се характеризира най-вече със загубата на идеалния образ на Бога; модерното изкуство е довело до загуба на идеалния образ на човека. По този начин модерното изкуство лишава света от неговата привлекателност. Бог е мъртъв, а човекът е в най-добрия случай робот, съставен от линии, повърхности, ъгли и сфери, без живот и душа".
Всички тези процеси намират особено отражение в западното изкуство, тъй като основната характеристика на западния светоглед е изоставянето на духовната основа, която е заменена от материални процеси - предимно икономически. Това е довело до разпадането на обществото на егоистични индивиди, преследващи собствените си материално-потребителски интереси. Съвременните войни за сфери на влияние и пазари, катастрофалното състояние на природната среда, увеличаването на стреса и болестите, намаляването на раждаемостта и деградацията на генофонда са резултат от хищническо-консуматорския поглед към заобикалящата ни действителност, характерен за западните цивилизации.
Опитите на Русия да се присъедини към тази "цивилизация" доведоха не само до икономически и социални сътресения, но и до разрушаване на психическото и физическото здраве. Влиянието на западната развлекателна индустрия - шоубизнеса - върху уязвимата психика на децата и тийнейджърите е особено опустошително. Дори анимационните филми започват да проповядват култа към грубата физическа сила и "златния телец". А дългогодишната сексуална репресия в някогашното съветско общество доведе до залитане към другата крайност - сексуална революция сред безразсъдна всепозволеност и пълно копиране на действията, думите и постъпките на героите от западните филми и порноиндустрията.
Същото важи за "вещоманията" - зависимостта на хората от бездушни неща, които те са създали. Това може да се изразява в маниакален стремеж към трупане на вещи (дрехи, антики, бижута, пари, коли и т. н. ), при който човек не може да се спре на това, което наистина му е необходимо за прехрана.
Академик И. В. Бестужев-Лада например отбелязва, че в условията на постоянно свръхпроизводство бързо променящата се мода принуждава хората, по съображения за престиж, да обновяват гардероба и домашното си обзавеждане възможно най-често. В резултат на това човек става собственик на купчина парцали и ненужни (вече немодерни) вещи и предмети, чието натрупване не може да спре.
Б. Марчиняк пише следното по този въпрос: "Вие отъждествявате властта с материалното потребление, събиране и натрупване. Възхищавате се на хора с огромни къщи, злато, бижута и други ослепителни и опияняващи дрънкулки. Това ли е истинско богатство и власт? Истинската сила се крие в разбирането на значението на птичата песен, в синхронизирането и хармонизирането със звуците на природата: звуците, издавани от жабите, насекомите, звуците, издавани от водовъртежите, гълъбите и дроздовете или сладката песен на славея в здрача".
Технократското потребителско общество се основава на хищническа психология, която оправдава действия, засилващи чувството за собствена значимост, с всички произтичащи от това последствия: култ към насилието, култ към златния телец, култ към краткосрочната печалба и съмнителните удоволствия. Всичко това поражда злото в човешката цивилизация и нарушава хармонията в заобикалящата ни вселена. Но такова общество, такава цивилизация неминуемо ще стигне до самоунищожение.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.