сряда, 12 януари 2022 г.

Проблемите на технократската цивилизация

 Анализ на научните данни, приведени от Г. Т. Молитор, И. В. Бестужева-Лада, К. Карташов, В. Бурлак, В. Мегре, Ю. Осипов, Л. Проурзин, В. Шубарт, Г. Бичев, А. Микеев, Х. Зендерман, Н. Гулиа, А. Сахаров, У. Съливан, Я. Халперин, И. Неумивакин, О. Тофлер, О. Елисеева, К. Медоуз, И. Яницки, А. Войцеховски, П. Глоба, Т. Глоба, И. Царев, Д. Азаров, В. Дмитриев, С. Демкин, Н. Бояркинова, В. Кондаков, Л. Володарски, А. Ремизов, М. Сетрон, О. Дейвис, Х. Хендерсън, А. Печчеи позволяват да се разкрият следните проблеми на съвременната технократска цивилизация:


1) Зависимост от медиите относно възприятията и начина на живот, "пристрастяване" към компютъра и телевизията, допринасящи за заседнал начин на живот, оттегляне във виртуалната реалност, намален имунитет, насърчаване на култове към насилието, "златния телец", безразборен секс;


2) висока степен на урбанизация, която допринася за откъсването на хората от естествените ритми, което също така предизвиква намаляване на имунитета, увеличаване на стреса, психичните и инфекциозните заболявания и влошаване на екологичната ситуация;


3) избухване на четвърта световна война в условията на намаляващи природни ресурси, нарастваща конкуренция за пазари и енергийни източници и прекомерни запаси от оръжия за масово унищожение;


4) Превръщането на човека в кибернетичен организъм: човек-машина, човек-компютър (биоробот), в придатък и роб на създадените технически устройства;


5) намаляване на раждаемостта на фона на физическата дегенерация на човечеството, разпадането на семейните отношения, ръста на наркоманията, проституцията и престъпността (социална катастрофа);


6) Несъвършени училищни програми, подготвящи ново поколение биороботи с хищническа психология (явни и скрити форми на агресия към заобикалящия ги свят), с безмозъчно набиване на таланти и способности;


7) глобален екологичен дисбаланс (обезлесяване, увеличаване на въглеродния диоксид и замърсителите в атмосферата, ерозия на плодородните земи, увеличаване на природните бедствия, природни катаклизми, предизвикани от човека аварии и катастрофи);


8) Деградация на уменията за мислене сред автоматизма на действията в технократски, часовников начин на живот, гледане на примитивни сапунени опери, нискобюджетни екшъни, четене на таблоидна преса, компютърни "играчки";


9) Глобална криза във фундаменталните науки, причинена от разслоението и тясната специализация на ортодоксалните науки, сляпото отхвърляне на религиозното и езотеричното знание, придържането към остарелите догми в рамките на класическата физика от XIX век, цялата каскада от нови открития, които не се вписват в общоприетите парадигми;


10) еволюцията на техническите устройства е в ущърб на еволюцията на самия човек, на неговите способности и таланти, на хармоничното развитие на двете полукълба на мозъка;


11) процеси на мутация, дължащи се на неграмотни генетични експерименти в растителното царство, които водят (чрез храната) до нарушаване на генетичния код на животните и хората;


12) Тероризмът, основан на религиозен и идеологически фанатизъм и сепаратизъм, процъфтява;


13) появата на нови видове болести, характерни за технократското общество, и мутацията на вече познати вируси, дължащи се на употребата на канцерогенни вещества и страничните ефекти на синтетичните лекарства (ежегодно нарастване както на самите заболявания, така и на броя на пациентите), едностранчиво развитие на медицината (разглеждане на последиците, а не на причините за болестите);


14) слаба позитивна ориентация в изкуството и културата, поява на нови видове култура и антикултура, които отричат общочовешките ценности.



Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.