Бъде
ли установена връзка между дадено удоволствие и предмет, появява се
определено желание отново да се появи предмета и да се повтори
удоволствието. По същия начин бъде ли установена връзка между дадено
страдание и предмет, появява се определено желание да се избегне този
предмет, за да се избегне и мъката. При възбуда умственото тяло с
готовност повтаря образа на предмета, защото благодарение на общия закон
за протичане на енергията по посока на най-малкото съпротивление,
материята на умственото тяло заема най-лесно формата, която преди това
често е заемала. Този навик да се повтарят вече веднъж отработени
трептения се дължи на Тамас, т.е. на инерцията на материята, и това е
зародиша на паметта. Връзката между молекули материя, които са били
групирани в едно, бавно се разпада под влиянието на чужди енергии, но те
запазват за дълго време способността да възобновяват взаимните си
отношения. Ако им се подаде импулс, подобен на онзи, който ги е
групирал, те бързо ще заемат предишното си положение. Когато
Познавателят вече е трептял по определен начин, способността да трепти
по този начин остава у него и в случая с предмета, чиято поява доставя
удоволствие или мъка, желанието да бъде достигнат или избегнат предмета
освобождава тази способност, тласка я напред и така дава необходимия
импулс на умственото тяло.
Тъй
създаденият образ е познат на Познавателя, като в единия случай
привързаността, причинена от удоволствието, го кара да възпроизведе
образа му, а в другия желанието да бъде избегнат предмета, причиняващ
страдание на Познавателя, поражда неговия образ. Предметът и
удоволствието и предметът и страданието са свързани чрез опита; когато
бъдат събудени трептенията, изграждащи образа на предмета, появяват се и
трептенията, които доставят удоволствието или страданието и така те
могат да бъдат изпитани дори при отсъствието на предмета. Това е памет в
най-простата й форма - едно самовъзникващо трептение от естеството на
онова, което е причинило удоволствие или мъка, и което ги причинява
отново. Тези образи са по-малко плътни и затова за слабо развития
Познавател те са по-малко живи и жизнени от онези, които реалните срещи с
външния предмет предизвикват, тъй като бавните физически трептения
дават много сила на умствените и астрални образи; но трептенията все пак
са същите, така че паметта е възпроизвеждане в умствената материя на
предметите, срещани преди от Познавателя. Това отражение може да бъде
повторено многократно във все по-фина материя, без значение за кой
отделен Познавател става въпрос, а всички в своята цялост представляват
част от паметта на Логоса - Владиката на един универсум. Тези образи на
образи могат да бъдат възприети от който и да е отделен Познавател
пропорционално на развитието на гореспомената вътрешна “способност да
трепти”. Както в безжичния телеграф една поредица от трептения,
съставящи дадена фраза, могат да бъдат доловени от всеки подходящ
приемател (всеки приемател способен да ги възпроизведе), така и една
скрита способност за трептене може да бъде активирана в един Познавател
от трептенето на някой космичен образ. Съвкупността от образи в
Акашиевото поле образува Акашиевите записи, често споменавани в
теософската литература, които съществуват през целия живот на системата.Ани Безант
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.