петък, 8 април 2011 г.

Загадката в Меланхолия 1, Албрехт Дюрер, Ангелът,Смъртта, и Демонът


Албрехт Дюрер,и Меланхолия 1 - 1514

Столетия наред изкуствоведи,мистици, и любители на загадките се мъчат да разберат какво е искал да каже Дюрер в своята творба.

Някои масони я припознават като откровение за масонските идеи,защото има много елементи в графиката свързани с тях.


---

Но да видим с какво е свързана 1514 година за самия Дюрер,когато я е рисувал.

Дюрер е бил религиозен и много от творбите му са с религиозна тематика.
----


Преди 1494

„Мадона с два ангела“ от 1485 година
===

след завръщането си в Нюрнберг на 7 юли 1494 година, двадесет и тригодишният Дюрер се жени за Агнес Фрей в резултат на договореност, постигната по време на неговото пътуване. Тя е дъщеря на известен местен занаятчия, производител на месингови предмети. Двамата нямат деца.

Три месеца след сватбата си Дюрер заминава сам за Италия
=== Преломът в живота му.Нещастен брак без любов.И без деца.
==================================================


След 1494,и преди 1514


Известната поредица от 16 отлични гравюри, илюстриращи „Апокалипсис“ са датирани към 1498 година. През същата година Дюрер прави и първите 7 гравюри от „Страстите Христови“, а малко по-късно – поредица от 11 изображения на Светото семейство и различни светци. Около 1503-1505 година подготвя първите 17 илюстрации от поредица за живота на Богородица, която довършва


Забележително е колко много творби са свързани с Мадоната,Светото семейство и Апокалипсиса.

От 1500 година е "Малкия Христос на кръста" в Дрезденската галерия, една картина, нарисувана с несравнимо майсторство. От тогава са и няколко творби за олтар: "Седемте страдания на Мария", Мария молеща се на Младенеца, както и олтара "св. Вайтер" заедно с Разпятието.




Малките страсти (гравюра на дърво) (ок. 1509 и 1510) съдържаща 37 листа с формат 130x100мм, 1511;
Големите страсти (1510), значително по различна във формат и представяне от малките, съдържа 11 изображения от живота на Христос и една заглавна страница;
Живота на Мария (1510 и 1511) в 20 изображения.

св. Евстахий (ок. 1501)От този период са и:

Малкото триединство (гравюра на дърво, 1511)
Меса на св. Григорий
Св. Кристоф
Св. семейство със св. Анна
Йоахим с розов венец
=========================




Рицар,смърт и дявол- 1513-1514

Св.Йероним 1513-1514

Меланхолия 1 - 1514

Трите гравюри са свързани

Кой е бил Св.Йероним? И защо неизменно го рисува с човешки череп? И в двете картини св Йероним сочи едно и също място на черепа.

Лявата слепоочна област на мозъчната кора.

слепоочна област - lobus temporalis

tempora-време

За какво отговаря лявото полукълбо на мозъка?


Лявото полукълбо отговаря за логическите и лингвистичните страни на умствената дейност, като :

логика
детайлно ориентиране
факти, правила
думи и език
научно познание, математика
търсене на доказателства
последователност и закономерност в разбиранията
използва база реалност и конкретни факти
създаване на стратегия
практичност


Св.Йероним казва:Мислете,разсъждавайте логично,използвайте знанията си,анализирайте фактите,създайте си стратегия,и отгатнете правилно гатанката.



При кой орден на ритуалната маса има винаги череп?



Роден c. 347, Стридон, Далмация
Починал 420, Витлеем, Юдея
Почитан в Римокатолическа църква
Лутеранска църква
Източноправославна църква
Коптска православна църква
Беатифициран 1747 от Бенедикт XIV
Канонизиран 1767 от Климент XIII
Главно светилище Базиликата Санта Мария Маджоре, Рим
Празник 30 септември (К, Л), 15 юни (П)
Атрибути лъв, кардиналско облекло, кръст, череп, тръба, кукумявка, книги и материали за писане
Покровителства археолозите; архивистите; библиотекарите; библиотеките; учениците; студентите; преводачите


Главно светилище Базиликата Санта Мария,и покровител на преводачите,библиотекарите, и археолозите.Атрибути-книги,череп.

Какво е открил през странстванията си?И какво е основал?

Предприел пътуване към Света Земя (373 г.), но достигнал до Антиохия и се заселил в Халкидската пустиня

През 384 г. се отправил отново на Изток заедно с огромната си библиотека и свои почитатели. Посетил Антиохия, Йерусалим и Александрия. През 386 г. се заселил във Витлеем и още същата година учредил и ръководил монашеско братство (поради което е смятан за основател на западното монашество). В него той пребивавал до смъртта си (ок. 419-430 г.).


Св.Йероним Дюрер

Основател на западното монашество

=====
Освен художник, Дюрер е бил блестящ математик.И просветен.

---

Сега конкретно за Меланхолия 1

През 1514 година умира майка му.
---

Тълкуванията на основната фигура са различни.

На преднем плане гравюры — крылатый Гений, с пристальным взглядом, сидит, подперев левой рукой голову украшенную венком. На коленях застёгнутая книга, в правой руке циркуль. На поясе связка ключей и два кошелька.
На мельничном жернове сидит Путто. Мальчик с крыльями, в искусстве барокко и ренессанса — символизирует предвестника земного или ангельского духа. Задумчиво пишет стилем на восковой дощечке.
Вокруг центральной фигуры хаотично разбросаны: молоток, щипцы, гвозди, пила, рубанок, линейка и другие инструменты. В жаровне с пылающим огнём стоит плавильный тигель.
У ног крылатой фигуры свернувшись клубком спит борзая собака.
На стенах сооружения весы, часы (песочные и солнечные), колокол и высечен магический квадрат. К невидимой стене приставлена лестница, ведущая на верхний этаж.
В небе радуга, а низко над горизонтом лучистая комета — ярко освещающая портовый город. Оскаленное крылатое существо несёт баннер, с названием гравюры.
Сфера и многогранник (усеченный с двух углов параллелепипед — см. основную статью: Многогранник - Дюрера). Боковыми гранями являются два правильных треугольника и шесть нерегулярных пятиугольников; двенадцать вершин принадлежат к двум разным типам.
Дюрер составил первый в европейском искусстве магический квадрат, 4х4. Сумма чисел в любой строке, столбце, а также, что удивительно, в каждой четверти и даже сумма угловых чисел равна 34. Два средних числа в нижнем ряду указывают дату создания картины (1514).


Като цяло тълкуването има много неточности,но:

„На преден план - крилат гений..."

На переднем плане, в окружении разбросанных в беспорядке столярных и строительных инструментов, сидит, подперев рукой голову, погруженная в глубокую задумчивость крылатая женщина


„На преден план - крилата жена"...

Какво е Гений?

Според българската Уикипедия е:

Гений в римската митология е дух-покровител на мъжете. Считало се, че съпътства всеки мъж от раждането до смъртта му. Геният се смятал за олицетворение на мъжката сила, вътрешните сили и способности на мъжа. Гении-покровители освен хората, имали и градовете, местностите (genius loci), войските

Но според руската е:

(от лат. genius) — в римской мифологии: духи-хранители, преданные людям, предметам и местностям, ведающие появлением на свет своих «подопечных», и определяющие характер человека или атмосферу местности. Римляне изображали человеческого гения в виде антропоморфной фигуры, а гения местности (лат. genius loci) — в виде змеи.

Духове покровители на хората,предметите,местностите, с антропоморфна фигура.

Гении в христианской традиции

Основная статья: Ангел-хранитель
Представления о гении, духе-хранителе, сохранились в христианской традиции в образе ангела-хранителя, данного человеку Богом при Крещении для помощи и руководства. Католическая и Православная Церкви учат почитать и призывать в молитвах Ангелов-Хранителей, как ближайших духовных наставников и покровителей.

Гении в оккультизме и магии
В 1898 году С. Л. Макгрегор Мазерс перевел с французского языка один необычный трактат под названием «Книга священной магии Абрамелина-мага, кою Авраам Еврей передал сыну своему Ламеху. Гримуар пятнадцатого века». Рукопись этой книги, выполненная на иврите и представляющая собой руководство по практической магии, хранилась в парижской библиотеке Арсенала и в конце XVII века была переведена на французский.

В этом гримуаре маг Абрамелин провозглашает, что каждый человек связан с особой духовной сущностью, которая именуется Священным Ангелом-Хранителем, без вступления в духовный союз с которым для человека невозможно по-настоящему продвинуться по пути духовного развития или повелевать обитателями сфер низшей природы.



В хриистиянските традиции Гений е равно на Ангел Хранител

А в окултизма:

каждый человек связан с особой духовной сущностью, которая именуется Священным Ангелом-Хранителем, без вступления в духовный союз с которым для человека невозможно по-настоящему продвинуться по пути духовного развития или повелевать обитателями сфер низшей природы

Духовна същност наречена Свещен Ангел Хранител

Неслучайно мнозина изследователи твърдят,че фигурата е женска.Тя е такава.

Защото всъщност това е Божията Премъдрост,Светата Премъдрост, София

сидящая между жерновом и рубанком крылатая дама - это и есть Пруденция или Премудрость (на Востоке более известная как София

Дюрер е роден в деня в който се чества Света Пруденция
---

Ангелът,София,или Геният е вдъхновителката на просветеното познание у хората.
---

Пясъчният часовник е времето на човешкия живот.А в конкретния случай отмерва времето което е отпуснал Демонът за решаване на гатанката.

Има много интерпретации на магическия квадрат,и защо той е зад гърба на ангела.Освен,че е магически,той съдържа датата на смъртта на майката на Дюрер.




Оригиналният магически квадрат на Юпитер е на Агрипа,и е с друго разположение на числата:

В печатном варианте книги Агриппы приводится следующая таблица Юпитера (отсутствующая в рукописном варианте):

4 14 15 1
9 7 6 12
5 11 10 8
16 2 3 13

У Дюрера на гравюре таблица несколько видоизменена:

16 3 2 13
5 10 11 8
9 6 7 12
4 15 14 1


А кой е Хенрих Корнелиус Агрипа?

Съвременник и сънародник на Дюрер,алхимик,теолог,окултист,и просветен.
---

Майката на Дюрер е починала на 16.5.1514.
---

Камбаната е символ на камбанния звън при известяване на смърт.

Но и камбанката в главата на човек звъни,когато го осени някаква идея.





В квадрата на Юпитер Дюрер вижда още важни дати и числа в собствения си живот.И го приема като осъществено предсказание за себе си. Там са както датата на раждането му,така и датата на смъртта му.

---

Какво представлява ангелчето седнало върху воденичния камък?

На мельничном жернове сидит Путто. Мальчик с крыльями, в искусстве барокко и ренессанса — символизирует предвестника земного или ангельского духа. Задумчиво пишет стилем на восковой дощечке.


Путо - предвестник на земен,или ангелски дух

То е точно между Ангела и Камъка,изпълнява ролята на секундант в дуела между Ангела и Демона,и води сметка на победите и загубите на единия,или другия.Над него висят везната с която Конникът на Апокалипсиса мери човешкоте души.


А защо Камъкът във формата на паралелепипед с отчупени триъгълни ъгли е противопоставен на Ангела? И заема почти централно и доста голямо място в гравюрата?


Загледайте се много внимателно в предния петоъгълник на камъка.Там Дюрер е щрихирал лицето на Демона.В по-светъл тон.Лицето е съвсем ясно,под ъгъл,продълговато мъжко лице,и погледът му е насочен към зрителя.Демонът затворен В камъка.

Дали някой друг го е видял? Възможно е,но никой не е писал за него освен мен сега.

Демонът е препречил стълбата към небето с камъка си.

Погрешно се приема,че стълбата е подпряна на кулата.Не е,защото единия и край е почти във въздуха.и е точно зад камъка, и успоредно на кулата.Душата трябва да се стъпи върху камъка,за да се качи на стълбата.

В небе радуга, а низко над горизонтом лучистая комета

Светлината не е комета,а пирамида със светещия пирамидион на върха.


Дъгата не е дъга,а врата между два свята.

Инструментите-символ на просветенето знание,на зидарите и каменоделците,са за да обработи камъкът,и квадратът,и да се покори, и победи Демонът.За да работи в полза на хората.

Сферата-универсален символ за съвършенство и завършеност.

Кучето-кучето от „Рицаря,Смъртта и Дяволът",проводникът между Живота и Смъртта.

13. Собака – проводник на грани миров

собака превратилась в общеегипетское божество - Анубиса.По поверьям древних египтян собака - важнейший элемент в заупокойном культе усопших. Она - страж преисподней и спутник загробного существования душ.


Кучето-страж на вратата на Преизподнята,и спътник в задгробния живот.Точно затова е легнало между Ангела и Демона.То олицетворява Смъртта,и е спътник на Демона,а не на Ангела.Има го и при Рицаря,Смъртта и Дявола.


----

Цялата гравюра е изпълнена със символи.Затова от векове е изучавана,и тълкувана.

Меланхолията на Дюрер е свързана със смъртта на майка му,и осъзнаването на преходността на човешкия живот и познание.

Мъдростта и познанието са свързани с тъга и меланхолия.Защото колкото повече познания получават хората,толкова повече разбират,че борбата между Ангела и Демона в душите им,борбата между Доброто и Злото ще продължават докато свят светува.Че са взаимосвързани,и не могат да съществуват един без друг.

...Как ще познаете Доброто,ако го нямаше Злото?...

Меланхолията му е свързана пряко и със смъртта на майка му.Той го възприема и като жертва- получава познанието в замяна на живота на майка си.

И си задава въпроса:Струвало ли си е да получи мъдрост в замяна на душата си?

Задачата която трябва да реши,гатанката която му е задал Демонът,е Въпрос от който зависи спасението на Душата.Ако реши гатанката ще спаси Душата си.Ако не-Демонът ще я получи.

Източник : http://fatima-bg.com/index.php?option=com_fireboard&Itemid=11&func=view&id=2982&catid=4&limit=25&limitstart=100

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.