понеделник, 11 юли 2016 г.

Кой управлява подсъзнателното Аз?

Живеем в уникално време, когато средствата за масова комуникацияса достигнали немислими доскоро нива на развитие. Съвременните комуникационни системи практически запълват целия ни живот: радио, телевизия, компютри, мобилни устройства. Но лидерството сред всички технологии упорито се държи от телевизията. Защото само тя е способна да въздейства на два важни канала за възприятие едновременно - на слуха и зрението...

Силата на влиянието на телевизията наистина е огромна, защото човекът е склонен повече да вярва на видяното, отколкото на чутото или прочетеното. Днес в почти всеки дом има телевизор, който по право се смята най-ефективния инструмент за влияние върху съзнанието на хората. Така образите и символите, които виждаме в рекламните клипове, могат да подтикнат мисълта ни да си купи различни стоки.
Как влияе рекламата на нашето подсъзнание и какви хитрости използват търговците, за да ни завлекат до щанда?
Рекламата е форма на комуникация, която има потенциала да се превърне в инструмент за социално-психологическо влияние. Този комуникационен механизъм има силата да въздейства и формира ценностните ориентири в съвременното общество.
Преди почти 60 години Джеймс Вайкъри - американски бизнесмен, който е и основател на теорията за 25-ия кадър, прави предположението, че подсъзнанието на човека може да възприема дори информацията, която му се струва абсолютно ненужна. Тя се закрепва в подкорието на мозъка и впоследствие може да управлява поведението и желанията на индивида.
Подсъзнателното Аз се подчинява на езика на символите. Но съществуват символи, действащи разрушително. И ако многократно се повтаря една и съща информация, скритото в подкорието на главния  мозък може да се превърне не само в наши чувства, но и в действия. Символите влияят на биополето на всеки човек, залагайки в мозъка програма, способна да се включи в определен момент и да ни подтикне към определени постъпки.
С помощта на рекламата може да се управляват съзнанието и поведението на човека и да се въздейства така, че той да реагира дори в противоречие със собствените интереси. Реалността постоянно се променя и изучаването на символите от гледна точка на психологията има огромно значение, тъй като рекламата стана основен показател за развитието на човешкото общество. В съвременния свят тя въздейства на зрителните и слуховите органи, на усещанията и възприятието, а умело подбраните думи и съoтветната музика водят потребителя до състояние на лек транс.
Установено е от специалисти, че рекламата доста често формира социалното мнение на човека, неговата самооценка и самоутвърждаване в обществото. Създателите на реклами винаги преувеличават определени страни на своето поприще, като представят за истина различна лъжлива информация, формирайки по този начин у потребителя неправилна идеология и приоритети.
Така например марката на фирмата Nike става символ на постижения, на Apple - на символ на индивидуалност, на Harley Davidson - еталон за независимост и свобода. Натрапвайки подобни ценности, рекламата ги превръща в потребности. По този начин животът на младите хора се върти около постоянното потребление и придобиване на различни вещи и те започват да вярват, че притежаването им вече е белег за успешност и стил.

Децата са рискова група
Както е известно, малкият човек попива идеално всяка информация, което, на свой ред го прави абсолютно беззащитен пред опасностите на телевизията. От другата страна на екрана срещу уязвимите малчугани работи цял екип от специалисти, опитни психолози, способни режисьори, ПиАр-мениджъри. А целат е една - да привлекат колкото може повече потребители. Днес залозите на малолетните зрители са много високи. Практически във всяко семейство, прекарващо свободното си време пред телевизора, децата с постоянство цитират рекламни слогани на известни марки. За родителите това се превръща в предмет на възторжено умиление. Но малцина се замислят, че рекламата може да навреди на детето, да го направи агресивно и лесновъзбудимо. А най-главното - да сформира неправилен мироглед. Защото психологическият фактор на всяка реклама се състои в това да извади човека от устойчивия емоционален баланс, да му внуши чувство на умиротворение и удоволствие, свързано с покупката на даден продукт или вещ. А както е известно, малките деца са неколкократно по-уязвими и по-бързо се поддават на желанията.
Неподготвеният зрител на рекламата е посрещнат от стремителен ритъм и образи. А ако се прибави и бурното детско въображение, то ефектът от гледането на реклами е много по-силен. Това привлича детето и то може да гледа подобни клипове до умопомрачение.
Да не забравяме и до болка известния "ефект на пилата", породен от рекламата: "Мамо, купи ми го!" Тези думи можете да чуете във всеки магазин. Много родители не могат да откажат на детето си и правят напълно ненужни и безсмислени покупки.
Изследванията в областта на статистическите данни само потвърждават тази информация. Повечето зрители на рекламни клипове са деца във възрастовата категория от 4 до 6 години.
Рекламата нанася колосална вреда и на бъдещите представители на силната половина на човечеството. Момчетата често се сравняват с рекламните герои, възприемайки техните навици, които невинаги са полезни. Често именно благодарение на рекламата тийнейджъри започват да пушат и да употребяват алкохол.
Психолозите по цял свят бият тревога, защото рекламата, показана на 5-годишно дете, обезателно оставя следа в бъдещото му поведение, което влияе на неговия избор. Изводът се налага от само себе си - щедрото изобилие от реклами и липсата на естествени бариери изграждат у човека истинска поттребителска машина. Способен ли е такъв потребител, който има нуждата да купува навсякъде и винаги, да живее адекватно? Остава само да гадаем...

По материали от "Феномен"

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.