В този смисъл интерес представляват думите на професор Лудвиг фон Берталанфи от Албертския университет:
"Поведението е реакция, предизвикана от външни стимули... дотолкова, доколкото не е вродено или инстинктивно, то се подчинява на външните влияния, на които организмът е бил изложен по-рано: класическите условни рефлекси според Павлов, инструменталната обусловеност според Скинър, ярки събития в детството според Фройд, вторичното затвърдяване според по-новите теории. От тук следва, че първите знания и обучение, както и човешкия живот изобщо, са основни реакции на външни условия, като се почне с налагане на елементарни хигиенни норми и други намеси в ранното детство, водещи до приемливо за обществото поведение и възпиране на социално неприемливото поведение, последвано от обучение и употреба на учебна апаратура, които според принципите за затвърдяване на Скинър дават по-добри резултати и се свърши с включването на възрастния в процъфтяващото общество, превръщащо всеки в преуспял човек с рефлекси, строго изградени по научни методи чрез средствата за масова информация, така че да бъде идеален консуматор, т.е. автомат с правилни реакции от гледна точка на идеите на доминиращата политическа група... Също като машина, и човекът може да бъде програмиран; напълно еднакви машини като автомобилите, слезли от конвейер; уравновесеност и комфорт като най-желани неща; поведение, подобно на търговска операция с минимални разходи и максимална печалба - ето съвършеният израз на философията на комерсиалното общество.
Стимул-реакция, доход-разход, производител-консуматор: това е принципно една и съща концепция, приложена в различни области".
По-нататък проф. Берталанфи казва:
"Не ме интересува в каква степен професорите А, В и С са модифицирали Уотсън, Хил или Фройд или са заменили техните силни твърдения с по-ограничени и филтрирани извъртания. Но много ме безпокои обстоятелството, че техният дух продължава да доминира над всичко в нашето общество и дори се преценява като необходим за оцеляването му. Той свежда човека до низшето му равнище на животинската му природа, манипулира го с цел да го превърне в автомат, в тъп консуматор, в самодоволно същество, управлявано като марионетка от политическите сили, систематично затъпявано от извратената образователна система и в крайна сметка все повече го дехуманизира, прилагайки сложна психологическа технология. Резултатът от тези манипулации може да се види навсякъде: в неописуемата вулгарност на масовата култура, в непоносимите деца и младежи, които постъпват в университета без да могат да си служат с майчиния език, но седят със замаян поглед пред телевизора по пет часа на ден... общество, в което безумната, безжалостна конкуренция пълни хиляди лудници; в политиката, която е превърнала Джеферсъновата демокрация в лесно управлявано стадо... убеждаването на масите е едно от най-старите изкуства... изкуството да се убеждава множеството се е превърнало в наука, служеща си с психологически механизми и методи... Прибавено към ядреното оръжие, това е най-голямото откритие на нашето време: способността на хората да се моделират и превръщат в автоматични консуматори на всичко - като се почне от пастите за зъби и се стигне до Бийтълс, президентите, атомната война и самоунищожението".
Хомо сапиенс, отчужден поради въздействието на тези мощни сили, е просто марионетка, която няма друг избор, освен да изживее живота си и да изпълнява ролята, отредена му в сценария на сътворението.
Дали това е ужасен гигантски заговор, замислен от неизвестни сили или само забавление на боговете, за да не скучаят?
Постоянните атаки на аудиовизуалните средства и силното им въздействие върху психиката, многобройните изисквания на обществото, нарастващата сложност на цивилизования живот - всичко това поставя човека в напрежение и плен и го държи в истински сомнамбулистичен транс, от който трудно може да се пробуди. Защото отношението между човека и околната среда е един постоянен процес на обратна връзка, действащ като елемент в поддържането и подсилването на хипнозата.
Херметиците могат да се изолират психически от това негативно влияние и да останат будни, но са принудени да споделят с хората материалните обстоятелства, произтичащи от състоянието на масова хипноза.
Въпреки че е изцяло програмиран и това му вреди, хомо сапиенс притежава божествената искра и този факт автоматично му предоставя огрмно възможности за спасение и възход.
Това се забелязва в онези хора, които по някаква причина имат необикновено силна божествена искра: те я проявяват чрез най-различни добри дела и прилагат най-високи критерии към живота. Ако правим дисекция на човека, то е за да му покажем възможностите за еволюция, а не за да го подлагаме на жестока и унищожителна критика.
Джон Бейнс - Звездният човек
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.