събота, 8 януари 2022 г.

Окултизмът в изкуството - 1

 Хилма аф Клинт е шведска художничка и мистичка, една от първите представителки на абстрактната живопис. Нейните композиции предхождат творчеството на абстракционисти като Кандински и Малевич. Тя е член на "Петте" (De Fem) - група от съмишленици, които споделят вярата ѝ в контактите с така наречените "духовни учители", често чрез спиритически сеанси. Нейните картини, които понякога приличат на диаграми, са израз на дълбоки духовни възгледи.


Колекцията на Хилма аф Клинт от абстрактно изкуство се състои от над 1200 творби и е собственост на фондация "Хилма аф Клинт" в Стокхолм, Швеция.






През 1879-1882 г. редовно участва в спиритически сеанси в окултна група с християнска насоченост, която по-късно напуска. През 1880 г. умира по-малката ѝ сестра Хермине и от този момент духовната страна на живота става изключително важна за Хилма. Духовните търсения на Хилма я карат да изучава различни философски и религиозни течения, тя се интересува от теософските идеи на Елена Блаватска, розенкройцерството и философията на Християн Розенкройц.


Докато учи в академията, Хилма се запознава с Анна Касел - първата от четирите жени, с които по-късно създава De Fem - обединение на художници, споделящи нейните духовни идеи. От 1896 г. до 1906 г. те се събират всеки петък, четат и изучават Новия завет, провеждат медитации и спиритически сеанси, а след това внимателно записват получените "послания". Според записите Хилма и нейните сътрудници се свързват с духовете Грегор, Климент, Амалиел и Ананда, както и с цяла група техни представители и помощници. Хилма пише, че е получила послание от духовно същество, което ѝ обяснява, че ще създава медиумни картини. В края на 1906 г. , следвайки инструкциите на своите "духовни водачи", тя създава първата си серия абстрактни творби: ярки, многоцветни композиции с геометрични и орнаментални мотиви.


През 1908 г. тя се запознава с известния австрийски мистик Рудолф Щайнер, чиито книги познава. Запознават се в работилницата на Хилма в Стокхолм, където той вижда първата ѝ работа. Щайнер не ги тълкува и дори отбелязва, че те няма да бъдат разбрани през следващите 50 години. Антропософията оказва значително влияние върху творчеството на шведската художничка. Мотиви, вдъхновени от тези учения, започват да се появяват в творбите ѝ: изображения на раковини, змии, лилии и кръстове.


Картина "ОЛТАР"




Тъй като тази форма на изразяване става все по-позната и естествена за нея, Хилма получава послание от висше духовно същество да създаде серия от картини "Храм". Художничката има чувството, че ръката й е "направлявана" от някаква външна сила. По това време тя пише в дневника си: "Картината беше нарисувана директно "от мен", без предварителни скици и с голяма сила. Нямах никаква представа какво трябва да изобразява картината и въпреки това работих бързо и уверено, без да променям нито една мазка".


През 1906 г. , след 20 години творчество, на 44-годишна възраст, Хилма аф Клинт рисува първата си серия абстрактни творби.


Група III, № 5 (1907 г. )

Работата по "Храма" продължава между 1906 и 1915 г. на два етапа, с прекъсване между 1908 и 1912 г. Формата на визуално изразяване се превръща в художествен език. С течение на времето живописта ѝ става все по-независима и значима, но духовният ѝ източник остава основното вдъхновение за творчеството ѝ до края на живота ѝ.


Серията "Храм" се състои от 193 картини, които са групирани в отделни подсерии.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.