СЪЗДАВАНЕТО НА МАТЕРИЯТА
Необикновените
знания на неграмотните догони се появяват не само в техните космологични
концепции, в техните възгледи за началото на Вселената, за нашата планетна
система или за комплекса от звезди Сириус. За тях, без да осъзнават този факт,
както и за нас, които си даваме отчет за това, възгледите за строежа на
Вселената И за нейното развитие се свързват неразделно с възгледите за строежа
на материята въобще и за появяването на живата материя в частност.
Всичко
всъщност се свежда до онова зърно „по", което представлява, както
знаем,най-малката частица материя.
Цитираме:
(...)
по е образът на началото на материята (...') Творческата воля на Амма 6euie
вместена в по, най-малкото от нещата (...) За нея се казва „по", но тя има
същия този корен (словесен), както и „поло" — начало... От гледна точка на
големината си то (по) е началото на света ...
Ио
не само в това изречение се говори за произхода па материята. Догоните повтарят
много важни формули в различни конструкции или подреждания. Да не забравяме,
че при нормална ситуация тези знания от векове са били предавани на избрани,
които не са се стараели да разберат тяхната същност. Всичко тук представлява
мнемотехничен начин, който трябвало да служи за запаметяване на текста — нищо
чудно тогава, че едни и същи истини се повтарят често.
Всички
неща, които сътворил Амма, имат своето начало в най-малкото зърно по.
Започвайки от това най-малкото, всички неща, сътворени от Амма, ще се създават
чрез поредно прибавяне на идентични елементи (!) .. . Амма започва всички
неща, създавайки ги такива малки като по, след това прибавя към сътворените
вече (неща) тези същите (най-малките от нещата — по). Колкото Амма ги свързва
(зърната по), нещото става по-голямо.
Това
може да изглежда, ако става дума за стила или формулировката, недодялано,
примитивно, но да не забравяме колко века цивилизация са били необходими за
създаването на нашия научен език. Все пак, ако трябва да обясним на неграмотни,
като използуваме нашия апарат за научно мислене, как от най-малките частици
материя се създават цели атомни структури, как се изгражда мощната архитектурна
структура на молекулите, със сигурност не бихме направили това по начин, който
да е по-ясен и по-понятен.
Ясно
е, че като излагаме догонския мит в рамките на една глава, трябва да направим
някои съкращения. В противен случай няма да ни стигнат стотици страници, за да
предадем отделните подробности.
Така
например пропускахме интересния иначе факт, че в догонската митология голямо
място заема информацията за това, че Амма двукратно е сътворил света. Бил
недоволен от първия и го унищожил.
Може
би е нужно някакво научно обяснение за повторението на този мотив в повечето
религии и митологии на света. А за да го обясним, психологията или
исихоанализът на създаването на миговете не са достатъчни. Трябва да се е
случило някакво събитие (потъването на Атлантида? потоп?) и с него да се обясни
мотивът за унищожаване на света от бога, недоволен от своето дело. И така в
този първи, сътворен от Амма, свят основата на всички неща е бил най-малък
елемент — зърното на акацията. Трудно е да се обясни дали тук става дума за
друга версия на една и съща легенда, или пък се наслагват едно върху друго
клишетата на различни елементи от посвещаването. Може би по-нататъшният
анализ, който ще направят френските учени, ще съумее да го обясни.
Тази
информация изглежда необходима и затова, че илюстрира най-добре богатството на
материала, които съдържа догонският мит, където, освен елементите па несъмнени
знания, се намират у елементи на нормалните религиозни системи — например
забраните. Само че според примера, който ще приведем, в този случай въпросът не
е толкова ясен. Трудно е да се разберат мотивите, които са ръководили
забраните.
Началото
на нещата е най-голямата тайна на Амма. Дори повече: по е било създадено по
подобие на своя творец. Самият Амма не е бил голям, но за това не трябва да се
говори. На своето място (това значи, че нещо е могло да го замени) превърнал по
във вятър и така оставил това; от момента, когато Амма сътворил всичките неща,
всички те били в по, те растели, но по не се увеличавало; зърното по било
превърнато във вятър, но за това не трябва да се говори.
Френските
етнолози не съумели да обяснят на какво се гради забраната и какво е нейното
значение. Не е изключено, когато догонската гностика се е зараждала, да се е
появило опасението, че изображението на Амма, сведено до големината на зърното
по, ще намали величието на бога.
От
друга страна, макар и объркан, този цитат все пак може да се обясни. Тук по
един по-малко или повече ясен начин е изразен принципът за превръщането на
материята в енергия и обратимостта на тези процес.
В
Библията се говори за създаването на човека по подобие на бога, а тук се говори
за това, че най-малката елементарна частица, от гледна точка на заключаващите
се в нея възможности, е била създадена по подобие на цялата вселена, свита в
суперплътна бомба!
СЪЗДАВАНЕ НА ЖИВАТА МАТЕРИЯ
Освен
мъртвата материя, съществува все пак и жива материя, съществува живот. Във
всички религии в света животът е нещо напълно откъснато от материята и само
някон философи преди материалистите са се опитвали да решат този проблем по
научен начин. Да видим какво казват за това догонските знания:
Когато
животът се развива, развива се във вихър, което е повторение на първия акт на
Амма (...) Животът се е развил в същото това време, както и неговата подпора,
създадена от свързани (наложени един на друг) елементи (частици).
С
други думи животът е форма на енергията, след като повтаря първия акт на Амма.
Живата материя е създадена от същите тези частици, както всяка форма на
материята, и не представлява изключение, що се отнася до законите, управляващи
материята въобще. И така истината, която нашето знание притежава от неотдавна,
за догоните е била ежедневен хляб, ако можем да се изразим така...
И
като помним, че знанието на догоните е представено с помощта на всевъзможни
перифрази и метафори, да се постараем да прочетем следващия цитат:
Думата
„по" произхожда от същия този корен, от който и думата „завивам" (в
спирала). По този начин създаването на по е свидетелство за движението, което е
движение на света (това значи въртене по спирала) (...) Не било достатъчно на
Амма-творец, че самият е въртящо дихание, че неговата „дума" се е
превърнала в различен вид трептения (...) нито също, че техният (става дума за
трептенията) спирален характер е могъл да изпълни с вътрешно движение всички
неща на този свят (!) .. . Нужно било също, щото това движение да бъде (по
какъв начин) така смесено (по-точно: пресечено), щото в резултат да може да се
окаже плодотворно (...) По, завито около себе си, запазва „думата" чак
до момента, когато Амма ще го надари със задачата за освобождаване (на тази
дума), за да я предаде на всички създания. Ще бъде свидетел на „животворния
аспект" на думата на Амма.
Текстът
отново може да изглежда объркан, но не дотолкова в светлината на казаното
дотук. Отчетливо става дума за това, щото тази форма на енергията, която е
животът, която е свойствена на живите същества, да предава своите качества
по-нататък — за да ражда животът живот. А може би става дума и за това всяко
живо същество да предава на следващите същества някои определени качества и
форми ... Нима отново ще отидем далеч с предположението, което иска да види в
този текст само доказателство, че догонската гностика съдържа и известни
резерви от знания за наследствеността? Възможно... Hо ето че в описанието как
на Земята слиза космически кораб с първите хора намираме следното поетично,
може би не само поетично сравнение:
Корабът
(космическият), слизайки, правеше двойна спирала, възпроизвеждайки самото
движение на живота във вихъра, който оживил първото зърно.
Двойна
спирала?! Този термин също ни е известен. Нали форма на двойна спирала има
молекулата на дезоксирибонуклеиповата киселина — с други думи ДНК, носителят на
генетичния код. Откриването на формата на тази молекула донесе на Крик, Уотсън
и Уилкинз Нобелова награда. Не бихме желали отново да отиваме твърде далеч в
нашето тълкуване, но тази спирала се състои от подредени нуклеотиди, които без
труд може да се сравнят с „думите" на генетичния код. Впрочем това
сравнение вече беше правено ...
Както
се знае, основна роля в процесите на обмяната на материята и органичния синтез
играят ензимите. Ензимите са субстанции, които ускоряват и даже правят
възможни някои химически реакции, без да вземат участие в тях. От 1897 г., т.
е. от откритието на братята Бухнер, термините ензим и фермент са синоними и
означават едно и също. Впрочем думата ензим произхожда от гръцката дума
„зиме" — втасало тесто.
А
ето какво изречение срещаме в догонската версия за живота. То е толкова
еднозначно, че го цитирам изцяло на отговорността на френските етнолози.
Животът,
намиращ се в зърното, благодарение на думата е подобен на ферментацията . ..
(Нужна
е уговорката, че у догоните често съществува объркване между най-малката
частица — зърното по и зърното — жив организъм.)
И така догоните отлично знаят какво е това ферментация и всякаква
грешка тук е изключена.
.. . Изглежда, че учените биха си спестили доста усилия, ако
старателно изучат догонските знания. Кой знае дали такъв труд няма да бъде от
полза и за бъдещето?
КОСМИЧЕСКИТЕ ПЪТЕШЕСТВИЯ
Изложението на този мит не би било пълно, ако се пропусне изключително
важната глава, посветена на началото на цивилизацията. Това е глава, която
третира едновременно и пътуванията на първите колонизатори на нашата планета.
Разбира се, става дума за пътувания в космоса.
В страната, обитавана от догоните, се намира езеро с името Дебо (или
Деб). Край езерото се издига възвишение, наричано Гурао, а на това възвишение
се намира долмен (постройка, съставена от няколко камъка), изобразяващ
„ковчега на Номмо" по времето, когато кацал на Земята. Малко по-далеч
между менхирите (единични камъни) изобразяващи Сириус и Слънцето, се издига
камък, изобразяващ „ковчега" на Земята. Всичко това се допълва от
езерото. Тук трябва да е бил извършен десантът на първите хора.
Космитът Ого
В догонения мит са описани две епопеи на космически пътувания. Първата
е свързана с пътуването до Земята на същество, носещо името Ого. А другата — с
десанта на „ковчега", на чиито борд се намирали Номмо и първите хора.
Кой е Ого? Това е същество, напомнящо сатаната. Това е архангелът,
който се разбунтувал и частично овладял секрета на знанията на Амма. Според
догонския мит Ого три пъти е пътувал в космоса. Впрочем веднага трябва да се
каже, че тази част от догонския мит е твърде неясна. Без съмнение тук са се насложили
едно върху друго различни събития, които действително са се случили, а също и
тяхното алегорично изразяване от догонските легенди.
В разказа веднъж става дума за това, че Ого е пътувал до Земята на
малки космически кораби (естествено също „ковчези"), друг път — че Амма е
превърнал първия ковчег на Ого в нашата планета. Естествено не трябва да се
отхвърля възможността (съветските учени вече са изказали подобни мисли), че някаква
развита галактическа цивилизация би могла да използува цели планети като
космически кораби, но, първо, това би изисквало невероятно големи енергийни
ресурси и, второ, въпреки объркаността на самия мит, не изглежда той да
разказва историята на такава развита цивилизация.
Второто пътуване на Ого, както следва от разказа, е изисквало
изключително добра организация и предвидливост. Корабът този път бил
значително по-малък и като гориво Ого използувал зърната „по" — основен
източник на енергия на цялата космическа система. Това е важна информация,
която позволява да се отиде далеч в тълкуването. Именно във връзка с втората
експедиция на Ого се говори за „сполучлив брак" и „несполучлив брак"
— и двата брака са представени със символични рисунки.
В догонския мит Сириус заема централно място. Във връзка с това важно е
обяснението по какъв начин тази звезда се свързва с нашата планета в смисъл на
пряка в известна степен комуникация. Имаме „сполучлив брак" тогава,
когато посоката на полета на кораба е същата, както посоката на въртене на
небесните тела, към които той се насочва или които напуска. Бракът е
несполучлив, ако посоката на полета е обратна на посоката на въртене на тези
тела. От принципа на „сполучливия брак" се ръководят всички специалисти по
космическите полети и той съответствува с постановките на балистиката.
Следователно догонският мит показва познаване на практиката и теорията, но е
трудно да се каже защо това е описано и предавано с такава точност. Дали не
става дума за указание на бъдещите поколения?
Третото пътуване на Ого, както и първото, показва, че той се е
превърнал в нещо като корабокрушенец на Земята. Краят на тези пътувания в мита
се свързва с окончателното сътворяване на Космоса от Амма, Слънчевата система
и Земята ... Догоненият мит запазва тази йерархия напълно.
Втората фигура, чиито приключения са свързани с космическо пътуване, е
Номмо. Номмо, за разлика от Ого, е архангел, изпълняващ заповедите на Амма. Негова
задача е населяването на Земята, сътворена от Амма.
Догоненият мит описва приготовленията за това пътуване. Ако се
отхвърли метафората и символиката, те напълно напомнят приготовленията на
нашите космонавти. Става дума за това, че корабът преди отлитането се снабдил
с източник на енергия, който в този случай е зърното „по". Номмо взел тази
енергия ог „по-толо", т. е. от близнака на Сириус. Освен това на ковчега
попаднало всичко, което било необходимо за населяването на Земята. Включително
и хората.
(Въпреки че тази част на мита напомня историята на Ноевия ковчег и
макар че произходът на двата разказа може да бъде общ, приликата в имената на
главните герои е по-скоро случайна.)
Ковчегът на Номмо бил пълен — казва митът, коедо трябва да означава, че
в него имало всичко, необходимо за живот на Земята.
В разказа могат да се намерят много детайли, отнасящи се за строежа на
„ковчега" или кораба. Известно е, че той бил разделен на 60 отделения. Във
връзка с тези отделения митът подчертава характерен факт: не всички отделения
били достъпни за хората, които се приземили на нашата планета. Останалите щели
да бъдат предадени по-късно. Тогава те ще променят картината на света. Говори
се, че това съдържание ще бъде предавано отначало бавно, а след това внезапно
— като дъжд и вятър. От знаците, които обясняват съдържанието на ковчега, може
да се направи изводът, че тази първа „доставка" се състои изключително от
онова, което е необходимо на първобитното общество, занимаващо се със селско стопанство
и животновъдство. Дали останалата част е трябвало да символизира все по-резкия
технически и общокултурен прогрес?
Ковчегът на Номмо изразявал ролята, която Амма поверил на Номмо: да
организира, да ръководи и контролира съвкупността на света, т. е. на Земята.
На кораба се намирали Номмо и четири двойки близнаци, т. е. осем
предци.
Ковчегът на Номмо напуснал отвора в небето, който Амма приготвил за
неговия старт. Окачен бил, както гласи митът, на медна верига, а описанието на
тази верига несъмнено подсказва мисълта за електромагнитни вълни и за
управлението на ковчега-кораб с помощта на радиовълни.
От по-нататъшнпя разказ следва, че „ковчегът" на Номмо преселил
хората на Земята от същата част на космоса, където „по-толо" най-напред
зародила живота, за да го предаде след това на Земята, и след това станала
близнак на Сириус, за да завърши живота си като „бяло джудже".
В пътя си към Земята „ковчегът" се люлял на небето в продължение
на осем „периода" (години): заемал това небе от единия хоризонт до другия
като голяма дъга. Люлял се от изток до запад, премествайки се в северна посока,
а след това в южна.
А от това отчетливо следва, че „ковчегът" в продължение на
известно време е бил спътник на Земята, за което сочи това „люлеене" в
течение на осем години, представляващо очевидно синусоидалния цикъл на спътник
около земното кълбо.
По-нататъшното описание разказва, че ковчегът приличал повече на това,
което наричаме летяща чиния, отколкото на нашите космически кораби. Люлеещият
се ковчег се въртял около собствената си ос. Точно на това място митът казва,
че слизайки на Земята, ковчегът очертал онази „двойна спирала", за която
вече стана дума.
Въртеливото движение на ковчега било подпомагано от въртящ се вихър,
който преминавал през сопло, имащо формата на онзи вятър. Това цветисто
описание е подкрепено с рисунка (тону), носеща името па въртенето на ковчега по
време на спускането.
Когато
ковчегът се спускал, пространството се състояло от четири ъгъла. Когато се
намерил на Земята, пространството се заменило в четири стени. Герис счита, че
не може по-кратко да се формулира замяната на ъгловата геометрия, необходима
по време на космическо пътуване, с линейната геометрия — след капането на
Земята.
Излизайки
от ковчега, Номмо поставил най'напред левия крак на Земята, което означавало,
че я взема в притежание. Следата, оставена от стъпалото на Номмо, припомняла
следата на сандал от мед.
След
Номмо всички същества, намиращи се в ковчега, го напуснали поред. А когато
космическият кораб бил вече празен, Амма изтеглил към небето веригата, която
поддържала ковчега, и небето се затворило.
Това
означава, че всякакви радиовръзки или други такива между ковчега и
цивилизацията, откъдето започнал пътуването си Номмо, били прекъснати. Няма
връщане от Земята ... В този жест има нещо от символа, изобразяващ отрязването
на пъпната връв.
Хората,
които, като тръгвали на път, видели Сириус, сега видели Слънцето. Това като че
ли е ясно .. .
От
описанието научаваме още, че ковчегът се плъзнал по калта и че в падината,
образувала се на мястото, където ковчегът се сблъскал със Земята, се запълнила
с вода и се образувало езерото Деб.
И
накрая още една информация — след извършването на всички тези действия Номмо
се завърнал във водата, откъдето ще осъществява опеката над хората до момента,
когато отново ще се покаже — в деня на думата (както Оанес от шумерския мит).
□ □ □
Това
е с големи съкращения изложението на тази част от мита, която е посветена на
пребиваването на Земята на същества от друга планета.
Ако
този фрагмент беше разказ на някакво случило се събитие, той би обяснил в
известна степен източника на знания, които от поколение на поколение си предават
посветените племена.
Във
всеки случай това, което вече знаем за догонския мит, поставя под въпрос
немалка част от знанията за древната история на нашия род на планетата, наричана
Земя.
□ □ □
Нашият
разказ изисква още много дребни, но съществени коментарии.
БЛИЗНАКЪТ НА НОММО
Да
започнем от историята на Номмо, който според съдържанието на мита след
пътуването в космоса трябвало да кацне на Земята, недалеч от езерото Деб. Към
края на тази история се говори за близнака на Номмо, който ще слезе по-късно
заедно с ковача.
Проф.
Дитерлен в последния си доклад изнася допълнителни информации, които трябва ла
изяснят онова „слизане .на ковчега". Добре би било да посветим на това
няколко бележки.
Работата
е в това, че догонският мит съдържа подробности от падането в околностите на
друго от местните езера - Босумтву — или на огромен метеор, или на огромен
космически кораб. Първата хипотеза се вмества в рамките "на достъпните ни
знания; втората прекрачва в областта на фантастиката и фикцията.
Онзи
ковач, за ,когото говори митът, се свързва с историята на желязото. Първото
желязо, към което посегнали догоните (впрочем не само догоните), е произхождало
от метеоритите (6% от всички падащи на Земята метеорити са метеорити, съдържащи
желязо).
Догоните
много подробно описват как огромен метеор е паднал до езерото Босумтву. Големи
метеорити падат доста рядко на Земята. А този от езерото Босумтву ,(ако
действително е бил метеорит) е могъл да падне не по-късно от преди милион и
половина години.
Прекрасно. Само че в такъв случай кой е разказал за това на догоните, които са
пристигнали на териториите, обитавани в момента от тях, преди около 4000
години?
Ако това е бил космически кораб с представители на някаква извънземна
цивилизация, кацнал на нашата планета значително по-късно, всичко би било
по-лесно за обяснение.
Но това е хипотеза, която всеки уважаващ себе си учен ще отхвърли.
Трябва обаче да се каже, че това е единствената хипотеза, която съдържа
най-малко празноти от всички други и обяснява голяма част от пленителната
догоиска загадка.
Едно .е сигурно: невъзможно е в миналото някаква цивилизация да е могла
самостоятелно да създаде цялата тази система от знания, представляващi
съдържанието на догонената гностика. В това няма ни най-малко съмнение.
В желанието си да подобря астрономическите си знания въобще и в
частност да науча още нещо за Сириус отидох във Варшавската астрономическа
обсерватория, където, на въпроса свързан с догонскня миг, наистина не намерих
отговор, но се сблъсках с друга необикновена загадка, свързана именно със
Сириус.
ЧЕРВЕНА ЗВЕЗДА?
Сириус, както се знае, блести на небето с бледосин цвят. Но се оказа, както
прочетох за това в една английска книга, посветена на астрономията, че древните
хора наричали Сириус (Сириус А) звездата, която виждаме с невъоръжено око,
червена звезда!
Как може да се обясни подобно разминаване с фактическото състояние на
нещата? Само по един начин. И така, Сириус В, който е бил някога „червен
гигант", с блясъка си е затъмнявал блясъка на Сириус А. Всичко е наред.
Само че според повечето учени Сириус В е бил „червен гигант" преди някакви
си 100 000 или милион години. Следователно не е възможно по римско, гръцко или
дори египетско време да е затъмнявал с червения си блясък бледосинята светлина
на Сириус A!
И моите английски автори се питат възможно ли е явлението, видяно с
очите на питекантропуса или неандерталеца, да просъществува в паметта на
стотици и дори хиляди поколения човешки същества на най-ниска степен на
.развитие и да стане елемент от знанието на египетските жреци или гръцките
мъдреци, конто нито са го виждали, нито пък са получили за него някакво писмено
предание!
Това не изглежда нито възможно, нито вероятно. И така — защо гърците и
римляните са определяли бледосинпя Сириус с име, което идва от наблюдения,
направени преди всичко от няколкостотин хиляди години и които отдавна са били
остарели? Откъде, от кого са имали те сведения за това явление?